Jane’s Walk Ciutat Escola és un projecte pilot de participació ciutadana amb nins i adolescents de tres centres educatius de Palma per reflexionar sobre la nostra ciutat. L’objectiu principal és el de donar veu als nins i joves i fomentar la participació i l’esperit crític sobre l’urbanisme. Com perceben i viuen ells la seva ciutat? Què els agrada? Què canviarien? Quins espais de la ciutat utilitzen? A quins se senten més còmodes? Què els agradaria millorar del barri de la seva escola?
Per un costat, aquesta iniciativa vol animar els participants a prendre un rol actiu en en la reformulació dels llocs urbans i de les nostres ciutats. Els nins i joves tenen molt a dir sobre l’espai públic i la seva utilització, i és important involucrar-los en aquests debats des de l’escola, i escoltar les seves opinions, crítiques i visions. La millora dels espais públics on el jovent pugui trobar-se, jugar, socialitzar, fer esport… podria arribar a canviar dinàmiques socials de barris sencers. D’altra banda, és important informar el jovent sobre el seu dret a participar en aquest tipus de debats i educar-los en com a través del coneixement de l’arquitectura, l’urbanisme i el disseny es pot crear una massa crítica que marqui un nou model de ciutat pel futur.
El programa es basa en una sèrie de cinc sessions de dues hores amb els alumnes, que finalitzen amb una ruta guiada per ells mateixos. A cada classe hi ha una parella educativa, formada per un arquitecte i un educador, que treballen colze a colze amb mestres i professors. A partir d’exercicis de mapeig social i tècniques de participació treballen amb els alumnes sobre el seu barri d’una forma diferent i creativa, i en la que indirectament aprenen conceptes sobre urbanisme, història, mobilitat, creació de comunitats i barri, entre molts d’altres. Les rutes estan obertes al públic, són gratuïtes i no cal inscripció prèvia: només anar al punt de trobada (entrada del centre educatiu) a l’hora que s’indica al programa. Tenen una durada d’una hora aproximadament.